De tre største utfordringene vi opplever akkurat nå?

Som markedskonsulent handler mine største utfordringer ofte om å balansere strategiske prioriteringer med praktisk gjennomføring, spesielt på tvers av kundens organisasjon.

Her er de tre viktigste områdene som jeg ser det nå:

1. Å bygge bro mellom strategi og implementering i et marked i rask forandring.

Mange selskaper trenger en omfattende markedsstrategi, men mangler ofte intern kapasitet, kunnskap eller et GTM budget som legger nok prioriteringer på markedføringsdelen til å implementere planen fullt ut. Min utfordring er å sørge for at den strategiske visjonen ikke blir utvannet når den overleveres, samtidig som at teamene får eierskap til implementeringen og resultatene.

2. Å skape samsvar mellom produkt, salg og markedsføring.

Jeg har sett at selskaper til tider sliter med å opprettholde en helhetlig GTM-strategi, spesielt når de skalerer eller må endre retning, ta en pivot. Å tilpasse produktets veikart med markedsføringsbudskap og salgsstøtte er en kontinuerlig utfordring, og jeg jobber aktivt for å skape tettere samarbeid og fungerende feedback-loops.

3. Å håndtere forventninger til tiden det tar å nå vekstmålene og KPI-er.

Growth marketing er et sterkt verktøy, men det er ikke en magisk bryter du slår på. Å sette realistiske forventninger hos selskapene, balansere ambisjon med oppnåelige mål, og gi god informasjon om tidsrammene som kreves for å nå målsetningene samtidig som man opprettholder fremdrift, er viktig å kommunisere med alle involvert.

 

Selv om disse utfordringene kan være komplekse, gir de også muligheter til å utvikle mer effektive systemer, fremme bedre samarbeid og løfte både kunde og teamytelse. Jeg opplever at tydelig kommunikasjon, transparens og en samarbeidsorientert tilnærming er nøkkelen til et godt samarbeid.